Category Archives: recipes

Cendawan Goreng Tepung

Bulan lepas I always craved for Cendawan Goreng Tepung.  Selalu jugak goreng kadang-kadang sampai 2 packet. Ramai jugak yang tanya pasal resipi Cendawan Goreng Tepung ni, tapi saya tak berape pandai nak bagi resipi. But I will try. Sebenanye teringin nak makan CGT yang macam kat Pasar Tani Bukit Beruntung tu, tapi tak jadi. Missing some ingredients. Tapi resipi saya tu sedap jugak, boleh tahanlah..

Cendawan Goreng Tepung

Cendawan Goreng Tepung

Bahan – bahan :
1 packet Cendawan Shiitake/ Tiram
1 biji telur
1 cawan tepung gandum
2 sudu teh tepung jagung
2 sudu teh serbuk kunyit
2 sudu teh serbuk kari daging/ayam
Sedkit garam (secukup rasa)
Cara-cara membuatnya :-
1. Pecahkan telur dan gaulkan cendawan tadi dalam mangkuk.
2. Kemudian ambil satu mangkuk yg berlainan untuk tepung tadi.
3. Masukkan tepung gandum, tepung jagung, serbuk kari, serbuk kunyit dan garam tadi ke dalam mangkuk tersebut, dan gaulkan sehingga sebati.
4. Setelah selesai gaul hingga sebati, celup cendawan yang telah di gaul bersama telur tadi ke dalam serbuk tepung.
5. Panaskan periuk selama beberape minit sehingga minyak betul2 panas, kemudian goreng selama beberapa minit sehingga warna cendwan menjadi coklat kekuningan.
** bahan-bahan tadi boleh ditambah mngikut keuskaan masing2.
e.g : oregano, black pepper, lada sulah, rosemary…etc (ikut sukalah korang nak rase mcm mane pon! ) Gambar tu adalah gambar hiasan jer. Hari tu masak cendawan tak sempat nak amik gambar, tak sabar nak makan! Lain kali saya letak gamba sebenar. Tapi ini adalah rupa yg paling sama dengan cendawan yang saya masak.
Selamat Mencuba!! (sangat senang okay??)
Advertisements

4 Comments

Filed under recipes